Het visitekaartje voor de branche
Wat de sommelier doet voor wijn, doet de barista voor koffie: een specialist die kennis verzamelt en deelt. Daarnaast is een goede barista ook nog eens een inspirerende gastvrouw of -heer, zowel in de horeca als in de retail. Een uitstekend visitekaartje voor de koffiebranche dus!
Barista Wendelien van Bunnik werd in 2019 Dutch Barista Champion, Dutch Aeropress Champion en World Aeropress Champion. Zelf houdt ze van frisse, fruitige koffies uit bijvoorbeeld Ethiopie of Kenia, het liefst niet te donker gebrand en gezet als filter koffie. ’..want filterkoffie wordt vaak beter naarmate ze een beetje afkoelt, waardoor het drinken ervan een beleving op zich wordt, een geniet moment’ aldus Wendelien. We legden haar een aantal vragen voor.
Hoe is je passie voor koffie ontstaan? ‘Door het enthousiasme van een andere barista! Vóór college haalde ik vaak een dubbele espresso bij een koffiezaakje om de hoek. Elke keer liet hij me kiezen uit twee verschillende koffies. Hij deed dat zo aanstekelijk dat ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen! Bij elke volgende koffiezaak leerde ik meer over het product en werd ik zelf ook steeds enthousiaster en uiteindelijk zelf professional!’ Je werkt sinds 2012 voor Single Estate Coffee Roasters, een specialty coffee branderij in Maasdijk. Waar richt het bedrijf zich op? ‘Single Estate Coffee Roasters focust zich op de directe handel met koffieproducenten. We hebben onze eigen bar in Den Haag, waar ik barmanager ben en daarnaast verzorg ik alle trainingen voor onze (wholesale) klanten.’
Wat is de toegevoegde waarde van het vak barista voor de koffiebranche? ‘Een vakkundige barista is de spreekbuis van de producent en de brander. Door op een prettige en inspirerende manier uit te leggen wat een gast gaat proeven en waarom de koffie smaakt zoals hij doet, creëert de barista meer bewustzijn en meer bereidheid om de juiste prijs te betalen.’
Dus een barista ondersteunt ook de retailer met kennis en demonstraties? ‘Dat klopt, onze koffiebar in Den Haag heeft precies als doel om te demonstreren hoe koffie en gastvrijheid naar ons idee zouden moeten zijn. Het vertrouwen van consumenten win je alleen door productkennis én een hoog niveau van hospitality. Tijdens de trainingen die we onze wholesale klanten geven speelt productkennis én inspireren een grote rol. Wanneer je barista’s goed opleidt, worden zij de stem van zowel de horecazaak als de retailer, brander én koffieboer. Dit heeft uiteraard zijn effect op de verkoop!
Kun je iets zeggen over trends in de koffiebranche? ‘Er zijn regelmatig nieuwe trends. Sommige beperken zich tot de koffieprofessionals, zoals nieuwe tools. Veel trends ontstaan onder professionals tijdens kampioenschappen, andere spontaan vanuit consumenten, zoals op dit moment de vele variaties ijskoffie van cold brew en iced latte tot espresso&tonic.‘
Tot slot: ‘Wereldwijd is koffie het meest verhandelde product na olie en er zijn dan ook veel mensen afhankelijk van de koffie industrie. Koffie speelt een grote rol in het leven van heel veel mensen. Het is een prachtige drank met grote betekenis. En dat blijft zo, daar ben ik van overtuigd. Voor ieder moment is er wel een geschikte koffie en je raakt er nooit over uitgeleerd. Ik hoop dan ook nog heel lang professionals, retailers en consumenten te mogen blijven inspireren en informeren over het prachtige product koffie.’
Wat de sommelier doet voor wijn, doet de barista voor koffie: een specialist die kennis verzamelt en deelt. Daarnaast is een goede barista ook nog eens een inspirerende gastvrouw of -heer, zowel in de horeca als in de retail. Een uitstekend visitekaartje voor de koffiebranche dus!
Barista Wendelien van Bunnik werd in 2019 Dutch Barista Champion, Dutch Aeropress Champion en World Aeropress Champion. Zelf houdt ze van frisse, fruitige koffies uit bijvoorbeeld Ethiopie of Kenia, het liefst niet te donker gebrand en gezet als filter koffie. ’..want filterkoffie wordt vaak beter naarmate ze een beetje afkoelt, waardoor het drinken ervan een beleving op zich wordt, een geniet moment’ aldus Wendelien. We legden haar een aantal vragen voor.
Hoe is je passie voor koffie ontstaan? ‘Door het enthousiasme van een andere barista! Vóór college haalde ik vaak een dubbele espresso bij een koffiezaakje om de hoek. Elke keer liet hij me kiezen uit twee verschillende koffies. Hij deed dat zo aanstekelijk dat ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen! Bij elke volgende koffiezaak leerde ik meer over het product en werd ik zelf ook steeds enthousiaster en uiteindelijk zelf professional!’ Je werkt sinds 2012 voor Single Estate Coffee Roasters, een specialty coffee branderij in Maasdijk. Waar richt het bedrijf zich op? ‘Single Estate Coffee Roasters focust zich op de directe handel met koffieproducenten. We hebben onze eigen bar in Den Haag, waar ik barmanager ben en daarnaast verzorg ik alle trainingen voor onze (wholesale) klanten.’
Wat is de toegevoegde waarde van het vak barista voor de koffiebranche? ‘Een vakkundige barista is de spreekbuis van de producent en de brander. Door op een prettige en inspirerende manier uit te leggen wat een gast gaat proeven en waarom de koffie smaakt zoals hij doet, creëert de barista meer bewustzijn en meer bereidheid om de juiste prijs te betalen.’
Dus een barista ondersteunt ook de retailer met kennis en demonstraties? ‘Dat klopt, onze koffiebar in Den Haag heeft precies als doel om te demonstreren hoe koffie en gastvrijheid naar ons idee zouden moeten zijn. Het vertrouwen van consumenten win je alleen door productkennis én een hoog niveau van hospitality. Tijdens de trainingen die we onze wholesale klanten geven speelt productkennis én inspireren een grote rol. Wanneer je barista’s goed opleidt, worden zij de stem van zowel de horecazaak als de retailer, brander én koffieboer. Dit heeft uiteraard zijn effect op de verkoop!
Kun je iets zeggen over trends in de koffiebranche? ‘Er zijn regelmatig nieuwe trends. Sommige beperken zich tot de koffieprofessionals, zoals nieuwe tools. Veel trends ontstaan onder professionals tijdens kampioenschappen, andere spontaan vanuit consumenten, zoals op dit moment de vele variaties ijskoffie van cold brew en iced latte tot espresso&tonic.‘
Tot slot: ‘Wereldwijd is koffie het meest verhandelde product na olie en er zijn dan ook veel mensen afhankelijk van de koffie industrie. Koffie speelt een grote rol in het leven van heel veel mensen. Het is een prachtige drank met grote betekenis. En dat blijft zo, daar ben ik van overtuigd. Voor ieder moment is er wel een geschikte koffie en je raakt er nooit over uitgeleerd. Ik hoop dan ook nog heel lang professionals, retailers en consumenten te mogen blijven inspireren en informeren over het prachtige product koffie.’