6/1/2021 AantrekkingskrachtCommunicatie met aantrekkingskracht
Alles wat we willen, doen en kopen heeft in meer of mindere mate te maken met aantrekkingskracht. Dat wat nét buiten ons bereik ligt of waarin we onszelf een beperking opleggen wekt ons grootste verlangen met een onweerstaanbare aantrekkingskracht. En dat zit al in de kleinste dingen. Alle communicatie die je om je heen ervaart, bewust of onbewust, is erop gericht om je aan te trekken. Je te verleiden. Chocolade Je kent het vast wel; je loopt in de super en ziet die heerlijke chocolade liggen waarvan je jezelf had beloofd die beslist niet meer te kopen. Na een paar keer langslopen pak je het toch maar en neemt jezelf voor ‘als ik een week geen chocolade eet, mag ik deze als beloning’. In je achterhoofd weet je dat je voor de bijl gaat maar je houdt de schijn voor jezelf toch nog even op. De reep ligt bovenin de tas en ‘kijkt’ je aanlokkelijk aan. Onderweg in de auto neem je vast een stukje, want ‘één stukje kan toch geen kwaad?’ Maar één stukje leidt tot meer en bij thuiskomst is de reep op. Je voelt je schuldig, maar ook voldaan. Onbegonnen missie En eigenlijk kun je er niets aan doen. Chocolade is niet alleen verslavend, er zijn nog zoveel meer factoren die het moeilijk maken de verleiding te weerstaan. Het is de verpakking, de plek in de supermarkt, de herinnering en verslaving aan de smaak, de associatie die je bij een stukje troost- of vreugdechocolade ervaart. Het is de reclame die onbewust in je achterhoofd blijft hangen en het is je eigen gedachte. Door steeds te herhalen dat je geen chocolade mag denk je onwillekeurig iedere keer weer aan die heerlijke bruine lekkernij. Alle factoren samen bepalen de aantrekkingskracht die het op je heeft en in dit geval is het een onbegonnen missie hier geen gehoor aan te geven. We willen verleid worden Ook in romans en romcoms is het een dankbaar onderwerp, waarbij de aantrekkingskracht het altijd wint van alle opgeworpen obstakels en het verstand. Want ja ‘die blik in zijn ogen’, je kunt niet anders dan daarvoor vallen. Of ‘haar guitige ietwat brutale lach’ bleek toch écht onweerstaanbaar. En zelfs keiharde actiefilms moeten eraan geloven. De held valt steevast voor de onschuldige, naïeve meid. En het hart van de snoeiharde criminele dame smelt na een bloedstollend kat- en muisspel genadeloos voor de onschuldige charismatische bink. Blijkbaar willen we het graag zien en verleid worden: het probleem, de liefde of voldoening die in het verschiet ligt, het elimineren van de (denkbeeldige) obstakels en het toegeven aan de verleiding. Verzet is zinloos Denk er maar eens over na. Hoe vaak per dag kom je in een situatie waarin aantrekkingskracht een rol speelt, al dan niet door je eigen gedachten opgelegd of door het marketing apparaat van de vele verleiders die er zijn? Aanlokkelijkheid, aantrekkelijkheid, bekoorlijkheid, charisma, de ‘kracht waarmee je iets aantrekt’… het zijn synoniemen die eigenlijk al aangeven dat het zinloos is je ertegen te verzetten: aantrekkingskracht wint het altijd. Gebrek of gemis Een andere vorm van aantrekkingskracht vormt een gebrek bij jezelf. Een kwaliteit of vaardigheid die je zelf niet bezit, kan een enorme bron van aantrekking vormen. Het kan een intrigerende werking hebben maar ook een wil om het zelf te kunnen. Het appelleert aan een gebrek of gemis en kan ervoor zorgen dat je contact maakt met diegene die jouw ontbrekende kennis of kwaliteit bezit. Zo kun je een stukje meepikken, profiteren of samen iets mooi neerzetten. Samen iets moois neerzetten En dat allerlaatste, dat is natuurlijk het mooist. Je kwaliteiten en vaardigheden combineren om iets nieuws te creëren. En zo is het precies bij ons gegaan. Na de eerste kennismaking was er gelijk een natuurlijk vertrouwen en groeiende nieuwsgierigheid. Wat al heel snel volgde was: ‘Wat kun jij?’ ‘Waar kan ik jou voor vragen?’ en ‘We kunnen wel samenwerken.' Eerst nog gekscherend, maar later toch ook serieus. Een hechtere samenwerking lag dan ook al snel op de planning en zo werd Studio PIPR geboren. De aantrekkingskracht van ‘goh, zij kan wat ik niet kan’ deed zijn werk en we vielen er als een blok voor. Compleet aanbod Studio PIPR zorgt ervoor dat jouw aantrekkingskracht optimaal is - op communicatie niveau welteverstaan ;-) Door onze krachten te bundelen zijn we nu samen fotograaf, tekstschrijver, vormgever, social media specialist, websitebouwer, event organiser en content inspirator. In deze hoedanigheid:
Wil je ons leren kennen? Zoals je kunt lezen biedt ik mijn diensten nu ook samen met mijn werkmaatje Anita Vogelzang aan en bundelen we onze krachten in Studio PIPR. Voel je na het lezen van dit blog een onweerstaanbare aantrekkingskracht om meer te weten over de communicatie en content mogelijkheden van Studio PIPR? Neem contact op, dan maken we graag kennis onder het genot van een kopje koffie (live of online) en leggen we je uit hoe wij werken en jouw communicatie meer aantrekkingskracht geven. P.S. Mocht je het je afvragen, PIPR betekent Praktisch, Inzichtelijk, Planmatig en Realistisch 😉 Binnenkort gaat onze website online! 11/4/2020 Oude schrijfsterLaatst had ik een fijn en lang gesprek met een collega ZZP-er. Het is prettig om af en toe te kunnen sparren, een mening te kunnen vragen of gewoon domweg even je ei kwijt te kunnen. Oh en tegenwoordig ook een minuut of vijf wederzijds lekker klagen over de crisis waarin we ons nu bevinden, want ook ik als tekstschrijver heb bijna dagelijks te maken met de corona-perikelen. En dan met name de financiële perikelen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben van nature een extreem positief persoon en mijn levensmotto luidt dan ook ‘alles komt altijd goed’. Maar zo nu en dan even alles eruit gooien, dat is voor ieder mens noodzaak. En dat kun je dan het beste doen bij iemand die je begrijpt.
Gaandeweg het gesprek kregen we het over vroegere werkgevers en onze ervaringen en ik vertelde haar dat ik sinds lange tijd weer eens een brochure aan het ontwerpen ben. ‘Kun je dat ook?’ zei ze verbaasd. ‘Ja. Dat kan ik. En ik vind het zó fijn om mijn grafische vormgeving skills weer eens te gebruiken. Lekker creatief op papier, een hele fijne afwisseling.’ ‘Ah kijk, we leren steeds meer over elkaars kwaliteiten’, zei ze verrast. ‘Nou’ zei ik ‘ik heb vroeger (en dat klinkt als lang geleden en dat is het ook) grafische klusjes opgeknapt voor het acquisitiebureau waar ik werkte en later voor de uitgeverij. Als een adverteerder niet op tijd een advertentie kon aanleveren of hij had geen reclamebureau dan werd ik van stal gehaald om het te fixen. Ik maakte dan een mooie advertentie. Ook maakte ik gidsen en brochures en dat moest allemaal na werktijd, dus zat ik soms tot diep in de nacht aan mijn beeldscherm gekluisterd om het maar op tijd af te krijgen. Heerlijk was dat!’ ‘Nou dat is dan zeker wel lang geleden?’ vroeg ze. ‘Euh nou’ zei ik, ‘toen ik traffic medewerker was bij het acquisitiebureau moest ik ervoor zorgen dat de adverteerders hun advertenties op tijd aanleverden. Dat was een hele klus. E-mailen was toen nog niet zo gewoon als nu en het moest dus via de telefoon. En je weet zelf hoe dat gaat.. soms moest ik wel hónderd keer bellen voordat ik éindelijk iets geleverd kreeg. Ik stond soms letterlijk bij de brievenbus te wachten op de postbode om de post aan te nemen en de advertentie met bloedspoed naar de drukkerij te brengen. Het kwam ook voor dat ik op het laatst te horen kreeg dat het toch niet ging lukken. Dat moest ik dan maar oplossen op de een of andere manier. En zo werden mijn nachtelijke creatieve advertentieontwerpen geboren.’ ‘Oh en daarvoor was het zelfs zo’ ratelde ik verder ‘dat we films kregen aangeleverd van advertenties. Vier films voor een full colour advertentie en één voor zwart/wit. Dat was écht een leuke tijd! Als ik de advertentie dan controleerde en er bleek een tekstfout in te staan moest ik een nieuw stukje film laten uitdraaien. Dit konden we natuurlijk niet zelf, daarvoor moest ik naar het grafisch zetbureau. Vervolgens moest ik het woord uit de originele film snijden en het nieuwe stukje film erop plakken met een tapeje. Je kan je voorstellen dat het een heel precies werkje was, want als je scheef plakte dan verprutste je de advertentie. Of als je per ongeluk teveel geknipt had, dan kon je wel door de grond gaan zo dom! Het gebeurde ook wel dat de films niet helemaal goed gelijnd waren en dat bijvoorbeeld de rode kleur uit de pas liep. Dat soort dingen zag je dan pas bij de proef, die je ouderwets lekker op papier kreeg.’ ‘Oh en weet je, toentertijd mochten we nog roken op kantoor’, ging ik lachend verder. ‘Ik zat met één collega in een ruimte en we paften er soms flink op los. Je kunt je nu haast niet voorstellen dat er óóit een tijd was dat dat mocht. Maar toegegeven we schaamden ons dood als er onverwacht een vertegenwoordiger langskwam. En dat gebeurde toen regelmatig. Heel irritant. Maar goed, als ik dan met een filmpje aan het prutsen was en ik kreeg rook in mijn ogen en plakte het niet op de juiste plek of er viel as op het filmpje dan kon ik weer naar het ontwerpbureau voor een nieuwe. Als ik naar de drukker ging dan had ik dus ook vaak een gigantische stapel films mee en printjes van de pagina’s. Later kregen we cd’s mee met de bestanden er op. En voor dikke magazines soms zelfs twee. Nu is alles veel makkelijker met pdf-en en Wetransfer, met Dropbox en gezamenlijke mailadressen. ‘Jemig’ zei ze, dan ben je wel oud.’ Later die dag kroop ik weer achter mijn oude Mac om de brochure af te maken en dacht onwillekeurig nog even terug aan de tijd dat ik regelmatig tot diep in de nacht bezig was. En de volgende dag om half 8 mijn dochter bij het kinderdagverblijf afzette en om 8 uur bij de drukker op de stoep stond. Fris en fruitig alsof ik een lange nacht had gemaakt. Dat was goed en paste helemaal bij mijn werk en hoe ik toen was. Nu zou ik dat niet meer kunnen, dan moet ik daarna drie dagen bijkomen. Ja ik word oud. En daar ben ik blij om. |
AuteurVoor klanten maak ik regelmatig blogs en nu vond ik het tot ook eens tijd worden om eigen blogs te gaan schrijven. Als tekstschrijver (en meer) leek me dat ook wel een logische stap. Zoals met zoveel dingen het geval is, begin ik bij het begin en dat is nummer 1, genaamd 'Oude schrijfster.' ArchievenCategorieën |